Mattatuck Museum presenteert “a FACE LIKE MINE”: met artiesten Kara Walker, Kerry James Marshall, Kehinde Wiley, Lorna Simpson, en meer die het Zwarte leven van de jaren 1920 tot heden weerspiegelt

Op zondag 2 mei opende het Mattatuck Museum “A Face Like Mine”, een nieuwe tentoonstelling die het Zwarte leven onderzoekt door Afro-Amerikaanse kunstenaars te positioneren om hun eigen leven en cultuur uit te beelden van de Renaissance van Harlem tot vandaag. A Face Like Mine omvat meer dan 75 werken van schilderijen, beeldhouwwerken, prenten, textiel en foto ‘ s van kunstenaars Romare Bearden, Elizabeth Catlett, Jacob Lawrence, Kerry James Marshall, Faith Ringgold, Lorna Simpson, James Vanderzee en Kehinde Wiley. De tentoonstelling wordt gehouden in het kader van de grote Opening van de onlangs gerenoveerde en uitgebreide faciliteit van het Mattatuck.

A Face Like Mine is de tweede in een driedelige tentoonstellingsreeks ontwikkeld in samenwerking met het Museum of Fine Arts, Boston. Het MFA Boston is het lead museum van het noordoostelijke cohort van het Art Bridges + Terra Foundation initiative. Het initiatief, volledig gefinancierd door Art Bridges, ondersteunt meerjarige tentoonstellingspartnerschappen met de missie van het uitbreiden van de toegang tot Amerikaanse kunst in de VS. aanvullende financiële steun werd verleend door Art Bridges; Carmody Torrance Sandak & Hennessey LLP; Eversource Energy; Morgan Stanley, John T. Daddona, Vice President, financieel adviseur; Post University; TD Bank Charitable Foundation; en Torrco.

TENTOONSTELLING

In plaats van de kunst chronologisch te presenteren, heeft een gezicht als het mijne de werken thematisch gerangschikt. De diversiteit van de werken binnen elk thema zal bezoekers uitdagen om tijd en plaats te overstijgen om na te denken over de ideeën en boodschappen binnen elk werk, het trekken van bredere verbanden tussen hen, en het verdiepen van de kijkers begrip van de Zwarte ervaring in de Verenigde Staten.

A Face Like Mine illustreert hoe de voorstelling van de Afro-Amerikaanse ervaring in de loop der tijd is veranderd. De verscheidenheid van schaal en de veranderingen in de artistieke praktijk zijn zichtbaar binnen elke thematische afdeling, verlevendigen de fysieke ruimte en creëren een dialoog tussen historische en hedendaagse kunstenaars.

A Face Like Mine is georganiseerd door Dr.Cynthia Roznoy, Mattatuck Museum Curator, en Martina Tanga, Curatorial Research and Interpretation Associate bij het Museum of Fine Arts, Boston. Werken uit de MFA collectie en het Mattatuck Museum worden vergezeld door selecties van andere instellingen en particuliere verzamelaars. Deze tentoonstelling biedt het Mattatuck Museum (the MATT) ook de gelegenheid om recente aanwinsten te belichten die de gezamenlijke inspanningen van de afgelopen zes jaar weerspiegelen om zijn collectie Afro-Amerikaanse kunst en kunst gemaakt door vrouwen te verbeteren.

TENTOONSTELLING ACHTERGROND

Een van de drijvende krachten bij de herinrichting van het Museum was de wens om het gebouw opener, uitnodigender en transparanter te maken. De voormalige gevel was een stevige bakstenen muur geflankeerd door twee verticale ramen, elk verduisterd met film om het uitzicht van buitenaf te verduisteren. De MATT ‘ s missie is om een “ontmoetingsplaats te zijn die creativiteit en leren voedt” en de leiding van het Museum was ervan overtuigd dat om die missie te vervullen het essentieel was om het gebouw te transformeren.

Het ontwerp van het nieuwe Museum is open, vrij stromend en overspoeld met natuurlijk licht door de kamerhoge ramen met uitzicht op het historische groen van Waterbury. Voorbijgangers kunnen in de foyer, het café en de studio kijken. In de nieuwe lifttoren is kunst in de liftlobby vanaf de straat zichtbaar. Het nieuwe plein en de tuin buiten het gebouw bieden een uitnodigende omgeving om de sculpturen in de buitenlucht te aanschouwen of om een vriend te ontmoeten voor een rustig gesprek.

Waterbury is een stad die zich in de loop van de tijd heeft ontwikkeld als een lappendeken van diverse en verschillende buurten. Deze kleine “dorpen” zijn opgegroeid rond gedeelde etniciteiten, gedeelde religie en gedeelde geschiedenis. Hoewel de buurten met de tijd zijn veranderd, blijven ze een centraal punt voor deze diverse gemeenschappen. Met meer dan 40 talen gesproken in de Waterbury scholen, de stad is rijk aan gevarieerde achtergronden en ervaringen; het Museum werkt om deze diversiteit te weerspiegelen door middel van haar tentoonstellingen en programma ‘ s.

Eerdere tentoonstellingen en programma ‘ s probeerden het bereik van de directe gemeenschap van het Museum te vergroten, waaronder veel BIPOC (Zwart, inheems, gekleurde mensen). Door de fysieke ruimte opnieuw voor te stellen en de Gemeenschap op de galeriemuren te reflecteren, begint het Museum een dialoog die zal helpen zijn weg vooruit te bepalen. De Afro-Amerikaanse gemeenschap is de grootste minderheid in de stad en werd geselecteerd als de focus voor het openen van tentoonstellingen. A Face Like Mine is de grootste tentoonstelling van werken over de Afro-Amerikaanse ervaring in de geschiedenis van het Museum. Deze tentoonstelling en de bijbehorende programma ‘ s vormen slechts het eerste hoofdstuk in de nieuwe geschiedenis die door het Museum wordt gesmeed.

“Het was belangrijk om deze tentoonstelling te presenteren als onderdeel van de grote Opening om de wens van het Museum te weerspiegelen om inclusief en gastvrij te zijn, in het bijzonder voor de omringende gemeenschap die zichzelf niet altijd weerspiegeld heeft gezien in het Museum,” zegt Mattatuck Museum Director Robert Burns. “Dit maakt deel uit van een grotere inspanning om te leven door onze missie en kernwaarden bij het ontwikkelen van tentoonstellingen en programma’ s.”

Onder de bijdragers die hielpen bij de ontwikkeling van de tentoonstelling, catalogus en bijbehorende programma ’s is Rodney Miller, senior managing director van J. P. Morgan’ s mergers and acquisitions group en een Afro-Amerikaanse kunstverzamelaar die zich richt op werken van zwarte kunstenaars. Naast het uitlenen van verschillende werken uit zijn privécollectie aan de tentoonstelling, hielp Miller andere kunstenaars en verzamelaars te identificeren voor opname. De tentoonstellingsplanning begon in 2017, maar in het kielzog van de gebeurtenissen van de zomer van 2020 en de groei van de Black Lives Matter-beweging is deze kans op betrokkenheid bij zwarte kunstenaars nog belangrijker geworden. In een recent gesprek tussen Roznoy en Miller, na de dood van George Floyd, verklaarde Miller dat “deze tentoonstelling belangrijk was, maar nu is het essentieel.”

Roznoy beschouwt Atina Sutton, assistent-Kunstconservator voor de cultuur-Schone Kunsten en erfgoedcollecties van het Citi Center for Culture, als een instrument om de thema ‘ s te identificeren die rond de tentoonstelling zijn opgebouwd. “Atina werd gevraagd om een essay te schrijven en samen te werken aan de creatie van de tentoonstellingscatalogus, maar werd een integrale stem in het planningsproces naarmate de tentoonstelling vorm kreeg,” zegt ze.

In tegenstelling tot andere grote tentoonstellingen in Amerikaanse musea in de afgelopen vijf jaar die gericht zijn op plaats en/of een specifiek aspect van het Zwarte leven, een gezicht als de mijne onderzoekt figuratie in Afro-Amerikaanse kunst en het is Verenigd over de afbeelding van mensen.

ONDERWIJS EN OPENBARE PROGRAMMA ‘ S

Het Mattatuck Museum is een community resource voor Kunst en geschiedenis onderwijs. The MATT heeft een groot aantal programma ‘ s ontwikkeld geïnspireerd door deze tentoonstelling voor studenten, gezinnen en volwassenen die geïnteresseerd zijn in een verscheidenheid aan onderwerpen, waaronder kunst, geschiedenis, literatuur, muziek en sport. Deze reeks openbare programma ‘ s zal de aandacht vestigen op Afro-Amerikaanse kunst en cultuur in de Verenigde Staten, en met name in Waterbury. Een gezicht als het mijne zal direct worden opgenomen in schooltours voor studenten Uit Waterbury en andere schooldistricten om hun curriculum aan te vullen en het werk dat leraren doen in de klas te vergroten.

De thematische aanpak van de tentoonstelling zal worden voortgezet door middel van de programma ‘ s ontwikkeld voor gezinnen, en volwassenen. Deze programma ‘ s presenteren kunst niet alleen in een historische context, maar creëren ook multidisciplinaire benaderingen die aspecten van muziek, architectuur, sociaal en politiek perspectief inbrengen en nieuwe lenzen presenteren waarmee bezoekers de kunstwerken kunnen interpreteren. Voor meer informatie over deze programma ’s en andere programma’ s die verband houden met een gezicht als het mijne, bezoek de website van het Museum op mattmuseum.org/calendar.

OVER HET MATTATUCK MUSEUM

Het Mattatuck Museum ligt in het hart van de architectonische wijk downtown Waterbury en is een levendige bestemming, lokaal en regionaal bekend als een gemeenschapsgerichte instelling voor Amerikaanse kunst en geschiedenis. De collecties van The MATT bestrijken de geschiedenis van de Amerikaanse kunst van het koloniale tijdperk tot vandaag met speciale sterke punten in Naugatuck Valley geschiedenis en Connecticut kunstenaars, evenals kunstenaars uit de hele wereld die de diversiteit van onze gemeenschap vertegenwoordigen. De collectie omvat meer dan 8.000 objecten, waaronder schilderijen, unieke werken op papier, fotografie en beeldhouwkunst.

In de afgelopen twee jaar heeft de Mattatuck een renovatieproject van $9 miljoen ondergaan om het Museum opnieuw vorm te geven en tegelijkertijd een gastvrij, inclusief, stimulerend en verrijkend gemeenschapsanker te blijven. Tijdens de bouw, het Museum opereerde vanuit Rose Hill, een nabijgelegen historisch huis, en bleef tentoonstellingen en openbare programma ‘ s te bieden. Het” nieuwe ” Mattatuck Museum, ontworpen door Ann Beha Architecten, omvat een uitgebreide renovatie van 14.000 vierkante meter aan de bestaande ruimte en een toevoeging van bijna 7.000 vierkante meter om de openbare toegang, educatieve programmering, collecties opslag en tentoonstellingen te verbeteren.

Het Mattatuck Museum wordt geëxploiteerd met steun van het Connecticut Department of Economic & Community Development / CT Office of the Arts, dat ook steun ontvangt van de National Endowment for the Arts, een Federaal Agentschap, en is een lid van de Connecticut Art Trail, een groep van 21 musea van wereldklasse en historische sites (ctarttrail.org). het Mattatuck Museum is gelegen op de Green in Waterbury, CT op 144 West Main Street.

Previous post Schilderijen van Kikuo Saito en Constantin Kluge top hoge schattingen in Neue Veilingen ‘ 30 oktober verkoop
Next post Drie tentoonstellingen Open in DeCordova Sculpture Park and Museum in April

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *